9. EXTENSIA OLTEANĂ
9.2. Situri problematice.
[continuare]
[p. 152]
Lucrările
pentru construirea barajelor de la Porțile de Fier I și II au provocat grele
prejudicii patrimoniului; pe de altă parte, ele au prilejuit ample lucrări
arheologice de salvare, care nu s-au concretizat printr-o lucrare monografică,
cum ar fi fost de dorit, ci prin rapoarte destul de superficiale. Adunarea
acestor informații disparate permite formarea unei imagini lacunare, dar
necesare în condițiile în care se referă la două provincii Oltenia și Banat
pentru care studiile referitoare la secolul VI lipsesc aproape cu desăvârșire.
Vom începe expunerea cu Ostrovul Mare, continuând spre amonte, spre Clisura
Dunării, care constituie pentru spațiul studiat o poartă strategică.
Una
dintre așezările din Ostrovul Mare [v. harta 2] a fost descoperită la kilometrul
fluvial 864,5, unde au fost identificate două locuințe[57].
Dintre acestea, un singură a fost mai bine conservată, este pătrată, cu latura
de 3.3 m., cu sistem de sprijin a acoperișului pe tălpici[58],
dotată cu pietrar (0,64 x 0,45 m. vatra). Inventarul este sărac, cu ceramică
lucrată la roată lentă și ceramică lucrată cu mâna, din pastă cu nisip, pietriș
sau cioburi pisate (cazurile sunt deci mai multe), un vârf de săgeată cu 3
muchii, un brici de bărbierit (?!), 3 inele de fier prinse de un al patrulea
(piesă de harnașament pe-o insulă? posibil utilitar pentru pescuit), alte
mărunțișuri și normal greutăți de pescuit (din cărămidă romană)[59].
Datarea
autorului raportului, în secolul VII, este acceptabilă, cu preferință pentru
jumătatea lui. Este însă de urmărit dacă nu cumva procesul de generalizare a
roții lente nu a început mai repede în Illyricum (paralel cu o barbarizare mai
accentuată). Raportul de materiale ceramice contra-recomandă epoca romană
bună, însă nu prea știm ce ar însemna o așezare rurală, pentru secolul VI.
În punctul Prundu Deiului, pe Dunărea Mică, s-a
cercetat un tumul parțial distrus de Dunăre[60],
adăpostind un mormânt de incinerație Hallstatt. Pe tumul și în jur s-a
identificat o așezare daco-romană, datată cu monedă de la Constantiu. Nu s-a
cercetat decât o singură locuință, aproximativ circulară (diametru 4 m.), cu
vatră amenajată din cărămizi și țigle
romane.
La kilometrul 873 s-a cercetat un bordei parțial
distrus de Dunăre, dreptunghiular, lung de 4,3 m., cu pietrar la colțul de N,
cu dimensiunile vetrei de 0,65 x 0,45[61].
Inventarul locuinței este dominat de ceramica lucrată cu mâna, din pastă
grosieră cu mult pietriș, cu culori care oscilează de la cărămiziu,
cenușiu-portocaliu[62],
cafeniu-negricios, dar și un fragment lucrat la roata lentă[63],
decorat.
[p. 153]
În punctul Vadu Morii, din partea de amonte a
ostrovului, s-au cercetat o așezare și o necropolă de incinerație. Să începem
cu ce este clar. Arheologii au văzut o singură locuință (o a doua a fost
distrusă de lucrări militare - ?)[64].
Locuința avea o vatră de arsură, rămășițe ale unui cuptor din cărămizi romane; între ruinele cuptorului fragmente
ceramice din pastă cu pietricele, dar și ceramică mai bună, cenușiu-negricioasă
(?), chiar și un fragment de bună condiție romană adus odată cu cărămizile
(câtă precizie!). Ceramica atât cea lucrată la roată, cât și cea modelată
manual este decorată cu obsesivul motiv în val[65].
Dacă culoarea ceramicii nu este rodul unei arderi secundare ceea ce nu vom
afla niciodată atunci ar putea indica un orizont cronologic mai timpuriu.
Raportul între tehnici nu este însă clar, nici tehnicile nu sunt de fapt clare,
așa că trecem mai departe.
În același punct Boroneanț și Stângă raportează o bombă,
adică un cimitir de incinerație[66].
Ca să fim clari de la început este tot așezarea de mai sus. Cum a ajuns
imaginația contorsionistă a celor doi arheologi să metamorfozeze niște banale
bordeie în morminte de incinerație va rămâne pentru mine un lucru de mirare.
Scenariul propus este de-o fantezie frenetică: se săpa o groapă (cam cât un
bordei; coincidență[67]),
se făcea o vatră simbolică, din... cărămizi
romane și pietre, peste care s-a făcut o scliviseală (cât deranj pentru
un foc de purificare...), se făcea focul, firește, care însă trebuia stins prin
bombardare cu cărămizi, pietre[68]
și ceramică (spartă ritual, firește), urna (fără oase, fără cenușă, altminteri[69])
se așeza într-un colțișor, după care se arunca pământul înapoi. Dar nu chiar
tot. Se punea de-o masă festivă, ca la nunțile crăiești[70],
gătită pe-o a doua vatră (de banchet), făcută pe umplutura superioară, care
la sfârșit servea și de groapă de gunoi, unde îndurerații meseni aruncau tot ce
găseau prin sac: ace de os, cuțite, greutăți de pescuit. Apoi astupau totul și
plecau la casele lor.
Unele lucruri nu pot fi înghițite decât cu murături sau
cu glume. Care ar fi argumentele autorilor în favoarea necropolei de incinerație? Două fragmente de oase lungi, umane[71],
unul ars și unul nears (pe acela l-au gătit fiert...), ambele găsite în
umplutura complexelor și nu în urne; pentru cel din urmă, autorii au
explicația că poate proveni de la o
inhumație în nisip (...) Credem că a fost antrenat odată cu pământul de umplere[72].
Oare de ce nu ar fi la fel și pentru osul ars? Complexele sunt chiar locuințe,
a căror formă nu mai poate fi recunoscută întotdeauna fiindcă fuseseră
construite în părțile mai înalte ale dunelor de nisip, nisip împrăștiat de
vânt, astfel încât uneori nu s-au mai găsit decât rămășițele mai substanțiale
ale cuptorului[73].
Urmele festinului funerar din umpluturile superioare sunt pur și simplu
gropi de gunoi, unde se găsesc, de-a valma, ceramică, oase de toate felurile
și diverse obiecte stricate. Iar gropile de gunoi se mai și ard, câteodată,
nu-i așa? Iată vatra de arsură!
Autorii au înțeles că descoperirea este senzațională,
negăsind analogii pentru un ritual atât de complicat. Evident, după 30 de ani
ritualul a rămas la fel de misterios[74].
Statistica tehnicilor de producere a ceramicii este schimbătoare (în complexul
1 predomină specia arhaică, dar în complexul 3 cea lucrată la roată),
facturile și culorile sunt diferite, respectiv cărămiziu, negru sau
[p. 154]
cenușiu, la fel ca cele
din așezare. Și aici predomină decorul în registre alternative de orizontale
și valuri, cu vârf multiplu[75],
dar există și varianta execuției cu vârf simplu[76].
Există cu certitudine și ceramică lucrată la roata rapidă, după cum arată un
fund de vas desprins cu sfoara[77].
Singura formă analizabilă din specia tehnică a modelării manuale[78]
este o raritate morfologică (piesa pare totuși incompletă), cu baza mult mai
largă decât gâtul[79]
și cu margine dezvoltată, elaborată,
ceea ce ar recomanda o perioadă mai târzie. Satul de la Vadu Morii pare să fie
cel mai timpuriu dintre așezările de pe Ostrovul Mare; aceasta poate fi însă
doar o impresie, fiindcă nu avem suficient material pe care să facem o
judecată, iar informațiile tehnice sunt aproape inexistente[80].
O mică necropolă de incinerație există în zonă, la
Balta Verde, la est de sat, în punctul Grindul cu Tunul, unde D.
Berciu a descoperit în 1934 două morminte, cu prilejul unui mic sondaj. Oase
calcinate, cenușă și cărbuni au fost depuse direct pe nisip (adică într-o
groapă mică), împreună cu o parte din inventarul funerar (tub de înmănușare
lance, obiecte de piatră și corn, alte obiecte neidentificate), ars și el[81].
Raportul reține posibilitatea ca arderea să se fi făcut pe loc (găsindu-se
niște pete de arsură pe nisip); este mult mai plauzibil însă ca rugul să se fi
aflat alături, iar resturile cremației să fi fost introduse în groapă încă
fierbinți și astupate pe loc (de unde arsurile pe nisip). Deducția vine cu
necesitate ca urmare a faptului că în lista de inventar nu există obiecte
întregi sau întregibile. Ceramica din inventarul mormintelor este foarte
fragmentată și este în general de bună factură[82];
din M.1 provin 3 fragmente, din care două lucrate la roată (probabil rapidă,
după descriere), din pastă roșie, bine arsă, de bună calitate, decorate cu
linii orizontale, paralele, distanțate, la
intervale regulate, încheiate cu o linie în val. Din M.2 provin, alături de
o verigă, un inel și o placă ornamentală, 4 fragmente ceramice, din care un
ciob gros și alte 3 tipice, lucrate la roată, decorate fie numai cu paralele,
fie cu alternanța tipică.
Comparația cu mormintele de incinerație în groapă de la
Sărata Monteoru s-a mai făcut[83].
Ritualul de incinerație în groapă nu lipsește în teritoriile slave, însă nu
este cel mai tipic. Cât despre materiale ele aparțin unui orizont cultural -
și posibil și cronologic anterior.
DETALII - Făcăi
[57] STÎNGĂ 1980,
p. 123.
[58] Bârne care nu aveau cum să ardă (ibidem) fiind practic în pământ. Este un proces de
carbonificare favorizat de solul nisipos, în condiții umide (fără exces de
apă). Diferența dintre un lemn carbonizat prin ardere și unul carbonificat
natural este prezența/absența cenușii pe suprafață, duritatea (mare la cel ars,
foarte mică la cel carbonificat) și aspectul secțiunii (uniform la cel carbonificat).
[59] Nu este clară proveniența numeroaselor cărămizi (și
fragmente) de pe insulă. Cel mai apropiat punct pare să fie un castru roman de
cărămidă semnalat de Tocilescu (BERCIU
& 1956), pe teritoriul satului Izvoarele, la sud de Balta Verde, un
punct care corespunde, pe țărmul nordic al Dunării, capătului inferior al
ostrovului.
[60] STÎNGĂ 1980,
p. 117-121. Există și un raport anterior (STÎNGĂ 1979), din care se înțelege cu
totul altceva. De sărit...
[61] BORONEANȚ & 1978,
p. 95-100. Nu există nici o vatră în fața cuptorului ci, în termenii
raportului, pete de arsură cu
cărbune și cenușă, datorită tăciunilor încinși.
[62] Culoarea portocalie a unor fragmente este amintită de
autori diferiți, referitor la așezări din această parte a Dunării, lăsând
impresia că este un atribut local (este, posibil, un colorant adăugat lutului).
[63] Detaliul este adăugat la STÎNGĂ 1986, p. 13.
[64] BORONEANȚ & 1978, p. 87.
[65] A se observa că în aceste părți limitrofe Clisurii acest
motiv ornamental este practic singurul.
[66] BORONEANȚ & 1978, p. 89-95.
[67] Contur cvasi-rectangular, cu lungimea de 5,7 m., conform
desenului, 6,5 m. conform textului.
[68] Cărămida și
piatra au fost așezate probabil pe un rug de lemn căruia i s-a dat foc într-un
moment al ceremonialului... (BORONEANȚ
& 1978, p. 90-95). Nu oricine poate scrie așa ceva... Cum ardea lemnul
sub cărămidă? Da cui îi pasă?!
[69] Vasul fragmentar
aflat în picioare a fost golit în laborator iar pământul trecut prin sită. În
acest pământ nu s-a găsit nimic (...) Credem că a fost utilizat drept urnă
deoarece un fragment de cărămidă găsit în interiorul său și altele din jur
prezintă o cioplire circulară provenind din capac (ibidem). Probabil să nu
intre muște.
[70] În legătură cu
oasele de animale, păsări și pești, din morminte, putem face precizarea că
provin de la o masă la care s-au consumat bucate fierte și fripte
(BORONEANȚ & 1978, p. 99).
[71] Expertiza a fost făcută de Dardu Nicolăescu-Plopșor.
[72] BORONEANȚ & 1978, p. 101.
[73] BORONEANȚ & 1978,
p. 101, pl. VII, pentru profilul mormântului 1
[74] La aceeași opinie a ajuns Uwe FIEDLER (1992,
p. 345, unde consideră, de asemenea, că este vorba despre o așezare).
[75] BORONEANȚ & 1978, pl. 1/2, 4, 2/1,2 7.
[76] BORONEANȚ & 1978, pl. 3/1, însă, atât cât ne lasă
fotografia să vedem, vasul este probabil realizat cu roata lentă. Aceasta este
o piesă întreagă, cu formă joasă, cu bază lată, fără cea mai vagă legătură cu
morfologia slavă.
[77] BORONEANȚ & 1978, pl. 1/7.
[78] BORONEANȚ & 1978,
pl. 1/1. Din text (p. 90) rezultă că a fost reconstituit (subînțelegem
integral)
[80] În ce privește
ceramica lucrată cu roata, ea este de aceeași factură cu toată ceramica de
tradiție romano-bizantină, de la Dunărea de Mijloc și de Jos (BORONEANȚ & 1978, p. 102). Ce contează
că una este lucrată la roată lentă, iar cealaltă la roata rapidă? Important e
că-i la fel!
[81] BERCIU & 1956,
p. 402.
[82] Chiar dacă toate
trei provin de la vase de tip slav.
[83] NESTOR 1957, p. 292, FIEDLER 1992, p. 88.